Bolu’nun gizli kasabası Mudurnu

Gökçe Durmuşoğlu – Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü

Öncelikle Mudurnu ismi nerden gelmiş ondan bahsetmek istiyorum. Mudurnu adını Tekfurlar yönetimindeyken Bursa Tekfuru’nun kızı “Matarnı” ya da “ Moderna”dan almıştır. Tekfur; kızının adına şu anki yerleşim yerinin doğusuna bir kale yaptırmış ve bu kalenin etrafında Mudurnu gelişmeye başlamıştır. “Matarni” ya da “Moderna” adı zamanla Mondernes, Monderna, Mudurlu olarak söylenmiş ve Mudurnu’ya dönüşmüştür. Burası İpek ve Baharat yollarının da önemli alışveriş ve ihtiyaç duraklarından biri olmuştur.

Mudurnu’ya geldiğimizde de ilk önce tarihi dokular dikkatimi çekti. Hala eski döneme ait evler dükkanlar günümüzde de tarihi yapısını koruyor. Mudurnu’ya geldiğimizde önce otele yerleştik . Tarihi bir konağı çok güzel bir otele çevirmişlerdi. Tekkeliler Konağı olarak hizmet veren otelimize geç saatte vardığım için akşam yemeğini otelde Mudurnu’ya ait yöresel yemekleri tadarak başladım. Mudurnu’ya özgü bulgur pilavı, kızılcık tarhanası, fırında pişmiş Mudurnu tavuğu, güveçte bombay fasulyesi(Eşek baklası) ve son olarak da kara kabak tatlısı ile yemeğimizi sonlandırdık. Daha sonra odun sobasında kestane pişirerek hoş sohbetle güzel bir akşam geçirdik.

Mudurnu’nun temiz ve bol oksijenli havası çok iyi geldi doğrusu. İstanbul’un kirli havasından sonra odama çıktığımda o dönemin tarihi dokusunu iliklerime kadar hissettim. Sabahın ilk ışıklarında uyandığımda pencereyi açar açmaz odayı çok güzel bir hava sardı. İstanbul’un yorucu ve gürültülü günlerinden sonra bir günlük huzur çok iyi geldi. Kahvaltı için otelin restoranında mükellef bir yöresel köy kahvaltısı hazırlanmıştı. Tabi kahvaltıdan önce yumurta pişirme yarışmasına katılıp sertifikalarımızı aldık bu çok güzel bir anı oldu bizim için. Daha sonra Mudurnu’yu gezmeye başladık.

İlk önce Yıldırım Beyazid Camii’sini (1546) gezdik. Daha sonra Saat Kulesine (1890) çıktık. Oradan aşağı inerken köy halkının gösterdiği misafirperverlik beni çok etkiledi. Önce Demirciler Çarşısı’ndaki tarihi dükkanları gezdikten sonra belediye başkanının makam odasına bir ziyaret gerçekleştirdik. Hemen sonra da öğlen saatinde Osmanlıdan bu yana gelen ve hiç bozulmayan Ahilik Duası’na eşlik ettik. Ahilik duasından biraz bahsetmek istiyorum. Bunu yapmalarının amacı ölmüş ustalarının ruhlarına dua etmek ve onları anmak. Yüzyıllardır süregelen bu gelenekte ayakta çalışanlar oturarak oturarak çalışanlar ise ayakta eşlik ediyor duaya. Dua sonunda hayır olarak ölmüşlerin ruhuna ya ekmek ya da lokum dağıtılıyor. Mudurnu Ahilik geleneği, UNESCO Dünya Miras listesine 2015 yılında aday olmuştur.

Mudurnu’da Ahi Birliklerinin günümüze kadar uzanabilmeyi başarmış geleneklerinden biri de Şed Kuşatma geleneğidir. Bir usta yanında uzun süre çalıştıktan sonra mesleğinin ustalığını, tüm inceliklerini ve iş ahlakını kazanmış olan gence törenle şed kuşatılır. Dualar ve öğütlerle kuşatılan şed, peştamale benzer bir kumaş parçasıdır. Ancak bir ehliyet, diploma gibidir. Bunu kuşanan genç, işinde usta olmuş demektir.

Mudurnu’nun her sokağında her köşesinde tarihin tüm izlerini görmek mümkün. Mudurnu Ahilik Müzesi’nin hazırladığı bilgi panoları her yerde karşınıza çıkıyor. Bunlardan fırın piri için yazılan beni çok etkiledi. Fırın piri : Hz. Zülküf için yazılan  “Miskin adem oğlanını benzetmişler ekinciğe kimi biter kimi yiter yere tohum saçmış gibi” diye devam ediyor. Tabi her pir için buna benzer ayrı yazılar da yazılmış.  Otelimize tekrar öğle yemeği için geri döndüğümüzde bizi sofrada Mudurnu kaşık sapı ve yaprak sarması karşılıyordu. Artık otelden ve Mudurnu’dan ayrılma vakti gelmişti.

Abant Gölü Tabiat Parkı’na doğru yola çıktık. Oraya vardığımızda dağların ve gölün uyumu harikaydı tıpkı bir tablo gibiydi. Göl kenarında kahvelerimizi yudumlarken manzaranın tadını çıkardık. Manzara bizi resmen büyüledi. Gerçekten Mudurnu ve Abant iki günlük kısa bir tatilde kafa dinlemek ve tarihi yaşamak isteyenler için tercih edilmesi gereken yerlerin başında geliyor.

İlgili Yazılar

İLETİŞİM

Yeniliklerinizi duyurmak ve seyahat tecrübelerinizi paylaşmak için aşağıdaki adres ve telefonlardan bize ulaşabilirsiniz.