Bembeyaz masalsı bir seyahat
Kuzey Işıkları ile Laponya

Bembeyaz masalsı bir seyahat <br>Kuzey Işıkları ile Laponya

Yeni yıla girerken zihinlerimizde hep bir kar görüntüsü belirir. Bembeyaz fon, kardan adam, Ren geyiği sembolleri düşleriz.

İşte tüm bu yılbaşı dekorunu, bu sene capcanlı olarak yaşadım. Gözle görülen bir rüyaydı.

Bembeyaz, kartpostal gibi bir dekorun içinde, unutulmaz deneyimler yaşadığımız Lapland, bizdeki adıyla Laponya, tek kelimeyle müthişti!

Laponya, Kuzey Avrupa’da, kuzey kutup dairesinde yer alan bir bölge. Norveç, İsveç, Finlandiya’nın kuzey kesimleri ile bazı Rus toprakları Laponya’yı oluşturuyor.

Büyüleyici Kuzey Işıkları’nın altında, Ren geyikleri ile ünlü Noel Baba’nın köyü Santa Claus Village’ı ve Ranua Vahşi Yaşam Parkı’nı ziyaret ettiğimiz, Husky köpekler ile kızak keyfi yaptığımız ve yeni yıla bir Şaman çadırında girdiğimiz unutulmaz geziyi, ProntoPlus’ın 20 kişilik özel turu ile yaptık.

Özel turla seyahat etmek farklı bir deneyim

Özel turlarla bir seyahate gitmek her seferinde farklı deneyimler yaşatabilir. Grup halinde hareket etmek hem pratiktir hem de tanımadığınız kişilerle geçireceğiniz günler açısından riskli olabilir. Neyse ki, bizim Laponya turumuzun katılımcıları harikaydı; heyecanları ortak paylaştık; buluşma anlarına hepimiz uyduk; yeni arkadaşlıklar kurduk. Üstelik yeni yıl gibi özel bir güne birlikte girdik.

Türk Hava Yolları ile İstanbul’dan Helsinki’ye 3.5 saatlik uçuş ardından ilk günü başkentte geçirdik. Baltık Denizi kıyısındaki Helsinki’de 1840’lardan neo klasik mimari akımının örnekleri olan Senato Meydanı, bölgenin ikonik eseri olan Lutheran Katedrali ve üniversite ile şehrin önemli noktaları olan Güney Limanındaki Market Meydanı, Kaviopuisto Parkı, Mannerheim Anıtı, Parlamento Binası ve ünlü besteci Sibelius’a ait anıtı gördük.

Finlandiya Rusya’dan ayrılarak 1917 yılında bağımsızlığını ilan ettiği için başkentte Rus mimarisinin etkilerini görüyoruz.

Öte yandan ülkenin çoğunluğu ovalardan oluşuyor. Dağlık yapıya ender rastlanıyor. Doğu Finlandiya bölgesinin çoğu göllerden oluşuyor. Biz de Laponya’da sık sık İnari Gölü’nü gördük zaten.

Kuzey Kutup Çizgisi

Ülkenin coğrafi koordinatlarından ve Kuzey Kutbuna yakınlığından dolayı ister istemez soğuk bir iklimin hakimiyeti var. Kuzeye doğru ne kadar çıkılırsa iklim sertliğini o kadar gösteriyor. Tabii nüfus yoğunluğu da kuzeye doğru azalıyor.

Helsinki’den Rovaniemi’ye

Beş günlük turumuzun ilk günü, büyük metropollere alışmış bizleri çok etkilemeyen Helsinki’de geçiyor. Ertesi sabah yerel hava yollarının bir saatlik uçuşu ile masal diyarı Laponya’ya doğru, Rovaniemi şehrine hareket ediyoruz.

Küçük havaalanı tavana yerleştirilmiş Noel Baba, kızağı ve geyikleriyle gelenleri karşılıyor. Hatta bagaj bandı bile kutup ayıları, geyik ve kızaklarla süslenmiş.

Kuzey Kutup Dairesi

Rovaniemi, Kuzey Kutup dairesinin geçtiği Fin şehirlerinden biri. Rovaniemi Noel Baba’nın ofisi olduğu söylenen Santa Claus Village’a ev sahipliği yapıyor ve her yıl giderek daha çok turist, özellikle çocuklu aileler, buraya akın ediyor. Her yıl dünyanın dört bir yanından kuzey ışıklarını görmek ve geyikli kızaklarla turlara çıkmak isteyen 500 bin kişiyi ağırlıyor.

Bu bölge yılın 6 ayı karlar altında ve hava sıcaklığı eksi 47 dereceye kadar düşüyor. Bizim gittiğimiz Aralık ayının son günlerinde ise hava mevsim normallerinin üstünde, eksi 4 dereceydi. Normalde eksi 20-30 derece olması beklenirmiş.

Güneşin doğmasıyla havanın aydınlanması sabah 10’u buluyor. O da ufuk çizgisinden sadece ışıklarını gösteren bir güneş ile… Kahvaltımızı otelin buzlu nehir manzarasında karanlıkta yapıyoruz. Gün batımı ise bizim için hala gün ortası sayılacak bir saatte, 14.00’da gerçekleşiyor. Yani günde sadece 4 saat aydınlık bir yerden bahsediyorum.

Bu hüzünlü psikolojiyi deneyimlediğim için bir gezgin olarak şanslı hissediyorum. Dünyanın farklı coğrafyalarında çeşit çeşit hayatlar var. Bunları yaşamak insanın ufkunu açıyor. Laponya kışları karanlık, yazları ise gece bile aydınlık bir yer.

Tüm şehir masalsı kışlık bir film dekoru gibi… Rüzgar çıkmadığı müddetçe kar sizi rahatsız etmiyor. Halk soğuğa alışık; montsuz, eldivensiz ve şapkasız insan yok sokakta.

Yollar tuzlanmıyor; otomobil veya bizim otobüsün şoförleri gibi sürücüler karlı buzlu yollara alışık. Kar var diye burada hayat durmuyor. İnsanlar doğa ile barışık.

Noel Baba’yı evinde ziyaret ediyoruz

Sürekli kar manzaralı yolculuklarımızın ilkinde hemen Kuzey Kutup dairesinin meşhur Noel Baba Köyü’ne varıyoruz. Çocuklar için cennet olan bu çok renkli köyde özel postanesinden dostlarınıza kartpostal gönderebilir, Noel Baba ile hatıra fotoğrafı çektirebilir ve Kuzey Kutup Dairesi’nin geçtiği çizgide poz verebilirsiniz.

Glutensiz bir tatil

Bir aylık özel bir diyette olduğum için tura glutensiz beslendiğimi önceden belirmiştim. Kaldığımız otellerde bu bilgiye gerek bile yokmuş; zira tüm açık büfelerde ayrı bir glutensiz bölümü var ve ayrıca her yemeğin yanında gluten/laktoz uyarısı yazıyor. Sanırım bunda buraya sık gelen, hafif beslenen Uzak Doğulu turistlerin de etkisi var. Ben de burada beş gün boyunca glutensiz ekmek, laktozsuz süt, bolca somon ve haşlanmış patates tükettim. Ben pek kırmızı et yemem ama Ren geyiği etinin tadına baktım. Yumuşak, döner gibi, yiyenlerin beğendiği bir et.

Kuzey Işıkları altında yılbaşı gecesi

Akşam yemeğinin ardından muhteşem doğa olayı kuzey ışıklarını kovalamak için kar araçları ile safariye çıktık. Snowmobile denilen araçlar ile karlarla kaplı orman yollarında giderek bir düzlüğe ulaştık. Burada tüm araçların farlarını söndürüp, sadece ısınmak için bir ateş yakıp, gökyüzünde yeşil yeşil süzülen kuzey ışıklarının belirmesini bekledik. İki saat bekledik ama çıkmadı. Her zaman doğaya saygımız sonsuz. Ekinoks (Ekim-Mart arası) döneminde görülen Kuzey ya da Kutup Işıkları, Latince adıyla Aurora Borealis, gökyüzünde görülen, yeryüzünün manyetik alanı ile Güneşten gelen yüklü parçacıkların etkileşimi sonucu ortaya çıkan ışımalar.

Instagramda muhteşem yakalanmış kuzey ışıkları fotoğrafları görmüştüm. Gitmeden umarım görürüz diyorduk ki yılbaşı gecesi birden gökyüzünde belirdiler; harikaydı!

Ren geyikleri ve Sibirya kurtları

Ertesi sabah Rovaniemi’nin en göz alıcı çiftliklerinden biri olan Sierjarvi Geyik çiftliğine gittik. Bizi karşılayan genç adam, 3 jenerasyondur burada yaşadıklarını anlattı. Vahşi Ren geyiklerinin çiftliklerde evcilleştirilmelerini ve hayvanların etinden, derisinden ve gücünden nasıl faydalandıklarını aktardı. Çiftlikte yine muhteşem karlarla kaplı ağaçların arasındaki yollarda, kendimizi eski çağlarda bir filmde hissettiren keyifli geyik kızağı yaparken bulduk. Üzerimize battaniye örtülü kızakta doğanın içinde yarım saat büyülü bir an yaşadık. Ahşap bir evin içinde Lapon usulü yemekler yiyip bir başka çiftliğe geçtik.

Turun en sevilen etkinliklerinden, Husky köpek çiftliğinde kendi takımımızdaki beş Husky köpeğini nasıl yönlendireceğimizi öğrendik. Koşmayı çok seven bu sevimli ve akıllı köpeklerin kilometrelerce koştukları halde hala ne kadar enerji dolu olduklarına şaşırdık. Kızak maceramızın ardından onları sevdik. Muhteşem bir anı oldu.

Kuzey manyetik kutbuna yakın bu masalsı bölgede yine meşhur bir vahşi yaşam parkına gittik; Rauna Hayvanat Bahçesine açık bir hayvanat bahçesi diyebilirim. Arktik bölgenin en dip ormanlarında kurulmuş olan bu vahşi yaşam parkında bölgeye has kutup ayıları, vaşaklar, tilkiler, kurtlar, yaban domuzları, yaban geyikleri ve çok sayıda arktik kuş cinsi gördük.

Şaman ayini

Laponya’daki yaşamda her şey doğanın anlaşılmasına bağlı. Buranın yerli halkının, yani Samiler’in gökyüzünün büyülü ışıkları, ormanları, suları, kar ve buzları ile kişisel bir ilişkisi var gibi. Burada doğanın gücüne saygı, nezaket ve güçlü duygularla güven var.

Laponya turundaki özel seremoni sayesinde yılbaşına en farklı girdiğim sene bu sene oldu. Akşam bir saatlik otobüs yolculuğuyla Kuzey Kutbu çizgisi içinde yer alan karanlık bir ormana gittik. Bizi yerli iki kişi karşıladı. Karanlığın ortasında yolumuzu açan yerdeki mum ışıklarının arasından bir çadıra girdik. Ortada yanan ateşin etrafında oturduk. At nalı şeklinde birer kurşunu ateşte eritip çanaktaki suya attık; aynı bizdeki kurşun dökme gibi. Her birimiz önümüzdeki yıl ulaşmak istediğimiz hayallerimizi yazarak Şaman’a verdik. Anlamadığımız dualar okuyarak kağıdı ateşe attı; kurşunun şekline bakıp yorumlar yaptı. Bende çok para gördüğünü söyledi; ve kartalın uçtuğu Afrika veya Everest’e gitmemi önerdi. Zaten 2017 planlarım arasında tekrar Everest’e gitmek var.

Geleneksel ahşap bardaklarda sıcak çay, kahve içtik.  Bulunduğumuz yer gökyüzünde dans eden Kuzey ışıklarını görmek için harika bir yerdi; yeni yıla girerken doğa bize güzel yüzünü gösterdi ve gökyüzünde o büyülü yeşil ışıkları gördük.

Saat tam 00:00’ı gösterdiğinde ise bembeyaz kar örtüsünün üzerini örten yıldızların altında muhteşem bir havai fişek gösterisi izledik.

Sonuç olarak; Laponya gezisi şansınız var ise mutlaka yapılmalı derim. Sosyal medyada paylaşım yaptıkça o kadar ilgili soru aldım ki herkesi etkiliyor buralar… Özel turlar arasında en çok rağbet gören bölgeler arasında yerini almış bile…

İlgili Yazılar

İLETİŞİM

Yeniliklerinizi duyurmak ve seyahat tecrübelerinizi paylaşmak için aşağıdaki adres ve telefonlardan bize ulaşabilirsiniz.